foxorder

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
foxorder

Detta är vår spelgrupp, det finns många spelgrupper men vår är bara vår!


4 posters

    Återkoppling 25-26e mars

    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Återkoppling 25-26e mars Empty Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  lurräven sön mar 27, 2011 8:28 pm

    Mål: förhöja framtida spel!
    Syfte: återkoppla helgens spel och belysa det ur mitt perspektiv.

    Jag kör lite punktform:

    Praktiska saker runt spelet
    • Trött person är suboptimalt som fan.
    • Fokus på spelet blev bristande när vi spelade hemma hos någon.


    Äventyr
    • Ibland kändes det lite fruktlöst att slå skill checks, höga resultat gav ingen direkt utdelning som åtminstone jag kände att jag hade användning för.
    • Vi förhörde typ hela klostret och hittade ingen demon, var vi extra dåliga?
    • Motståndet var tungt!


    Slutsatser
    Planera in spel bättre i god tid så folk slipper ligga och sova och göra annat när vi ska spela skulle med största sannolikhet leda till roligare spelhelger!
    Höga Sense Motive kunde kanske avslöjat eller givit ledtrådar. Få dörrvakterna att slinka åt sidan, låt deras överlevnadsinstinkt ta över. Låt oss vara coola nog att bara svepa de åt sidan! Få in sociala färdigheter som en alternativ lösning där dialogen en spelare uppbringar kanske inte alltid stämmer överens med sin karaktärs.

    Förhoppningsvis kan det här leda till någon form av dialog. Jag hade ursprunligen tänkt skriva mera, men avvaktar tills jag ser om det finns något intresse.
    peace out blattar.


    Flychten
    Flychten


    Antal inlägg : 33
    Join date : 11-03-16
    Age : 43
    Ort : Katrineholm

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  Flychten mån mar 28, 2011 12:30 am

    Kan inte svara för äventyrs punkterna men de praktiska sakerna håller jag med om.

    Sedan känner i alla fall jag att det ibland blir väldigt "jobbigt" när man räknar med att världen ska vara mer fantasy och den inte är det Smile

    Till Henrik vill jag nu också påpeka att även om det är mest (enbart) negativa saker om kampanjen som kommer fram så beror det inte på att kampanjen är tråkig/dålig utan snarare för att de är de sakerna som vi nu lyfter fram så vi/jag tycker man kan förbättra kampanjen genom. affraid
    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Återkoppling 25-26e mars Empty Perspektiv

    Inlägg  Vindmusen mån mar 28, 2011 5:16 pm

    Jag väljer att svara utifrån G:s uppradningar.

    Angående att folk är trötta, så har jag svårt att se hur vi skall åtgärda detta. Det må vara tråkigt med trötta personer, men samtidigt måste man fråga sig vad alternativet är. I helgen var det främst Flycht som var trött och detta berodde på handboll, vilket vi alla kände till. Alternativet skulle således vara en annan helg, vilket ifall jag har förstått rätt inte var särskilt populärt i och med att det då skulle ta alltför lång tid mellan spelhelgerna. är det semester för alla kommer vi alltså med största sannolikhet motverka folks trötthet.
    Kontentan som jag ser det är att vi kanske för att fortsätta spela som vi gör, räkna med viss trötthet från vissa individer. Det skulle vara intressant och se vilka perspektiv ni andra har på detta.

    Angående punkten om att vi spelade hemma hos någon så har jag följande att säga: vad var alternativet? Vi skulle ha kunnat spela på SF även på lördagen, men med konsekvensen att vi ett par gånger hade behövt avbryta för att gå hem och ta hand om hunden. Alternativ två hade varit att vi spelade någon annan helg. Men jag delar nog G:s analys om att spelet blir aningen lidande och att huvudregeln precis som vanligt bör vara SF.

    Angående höga skill checks, anar jag att du talar om sense motive? Eller föreligger det även andra färdigheter? Mitt svar på denna fråga är att det finns en anledning om varför just dessa demoner, vars primära syfte är att inte bli ertappade som de dubbelgångare de är, inte kan identifieras från en "människas" sense motive (Dvärg också för den delen).

    Att ni förhörde hela klostret var i sig inte en dum idé. Detta torde ha gett er en hel del insyn på vad det var för personer och vilka verksamhetsområden de rörde sig inom. MEN huvudledtrådarna låg inte i era samtal med systrarna utan däromkring. Specifikt deras roller i kyrkan. Där kan/kunde man finna en hel del. Ni lär märka en del av dem vid nästa möte.

    Angående svårighetsgraden, så har jag aldrig hymlat med att det är formidabla fiender. Men jag medger att det var mycket svårt i helgen. Detta berodde dock främst på några handlingar som främst G gjorde. Varvid detta fick konsekvenser.. Till varje pris vill fienden ha nyckeln, vilket ni bör ha förstått..
    För mig blir det en balansgång mellan vad som är för mycket (strid)och hur jag skall beakta era handlingar på ett något sånär realistiskt sätt. Åtminstone 2 av de större striderna hade kunnat undvikas fullständigt, varvid svårighetsgraden inte hade varit lika stor (min bedömning).

    Haggan använde sig av ett känt uttryck, när han var SL en gång, som jag lite småleende citerar "handling och konsekvens".
    Självklart försöker jag bejaka mina spelares överlevnad, men ibland kan det bli svårt... oavsett hur spända karaktärerna är.

    Till sist:

    Planera in spel som G känner så att det på ett bättre sätt passar alla. Tyvärr tror jag vi inte på ett effektivt sätt kan undkomma vissa tröttisar så länge det inte är semester.
    Självklart skall mina spelare vara coola, angående dörrvakterna så kommer ni strax få se varför de vägra ge sig...

    Är intresserad över G:s "sociala färdigheter" resonemang. Kan du utveckla?


    /DA Vindmus of Ultimate Power!
    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  Ralph mån mar 28, 2011 8:44 pm

    Håller med Henrik! Självklart vill vi motverka tröttisar men av praktiska skäl (jobb och dylikt) är det svårt att undvika! Vad tycker G att det finns för lösning?

    Hemma hos oss blev det i helgen, tyckte inte att det gjorde så jättemycket, jag gillade att det fanns musik men tyckte det var irriterande med djur som sprang runt. Det var ju dock ett undantag så jag ser inget problem här heller.

    Det var väl det praktiska, nu till rollspelet.

    Jag kan i efterhand känna att jag överreagerade under fredagen. När jag satt ute med micke efter att vi hade flytt. Jag tycker inte att jag agerade fel in men var ganska upprörd off vilket främst Gustav men även Henrik fick smaka på. Det stora problemet jag såg var ju hur min och Gustavs karaktär i framtiden skulle kunna komma överens men det tycker jag löste sig riktigt bra i och med att jag dog. Som ni förstår hade jag inte velat komma tillbaka som gamla Luden. Men iom min förändring och inte minst Blodögas sacrifices så tyckte jag att det löste sig till det bättre.

    Däremot tycker jag fortfarande både in och off att Luden blev orättvist bestraffad. Men det är väl som det är. Vi lever inte i en rättvis värld? (Vet inte hur men nu när jag är paladin kanske jag kan utmana de 2 som anföll mig samt den stora valkyrian på envig för att skipa rättvisa... Smile)

    Micke du skrev att du tyckte att det var för lite fantasy eller nåt? Förstår inte vad du menar, utveckla??

    Som du vet Henrik håller jag med om att svårighetsgraden är svår generellt sätt i din kampanj, och det känns som att vi oftast till slut måste ta den hårda vägen. Slå oss fram till lösningar vilket kan vara lite synd. Synd därför att den tid och det arbete du lägger ner på kampanjen inte kommer fram, samtidigt som vi känner oss dumma och som att vi inte riktigt lyckas med något.

    Skills: Jag kan också känna att när jag allmänt använder mig av intimidate och dreadful wrath inte får den respekt min karaktär förtjänar. Alla blir bara mer sugna på att anfalla mig? Kan dock vara tillfälligheter, poängen är dock att jag har fått känslan att i din kampanj kan bra rollspelande bli belönat men inte skillschecks. jag säger inte att det är så men att jag fått känslan av att det är så. Jag tror det är viktigt att komma ihåg skillsen. Gäller alla, självklart även mig som har 13 i diplomacy, men jag vet inte om jag någonsin använt det? Om jag använde det i diskussioner med NPCs. Vad skulle det kunna få för konsekvenser/fördelar hink?

    Jag håller med Gurra om det där med vakterna. Anledningen till att jag agerade som jag gjorde alltså slog honom åt sidan var ju att vi som de hårda hjältar vi är, inte bryr oss om vanliga vakter. Jag antog att dessa vara sådana men om det finns förklaring till varför de var så jävla coola så inväntar jag detta med spänning.

    Förstår att fienderna dras till gurra likt myror till socker då gurra nonchalant står och bollar med nyckeln i luften framför deras ansikten. Det var därför jag på slutet flera gånger poängterade att jag höll mig nära honom hela tiden. Smile

    Med det sagt var det en turbulent men rolig helg. Tror att det kan bli en intressant upplösning på det här äventyret...over and out
    Flychten
    Flychten


    Antal inlägg : 33
    Join date : 11-03-16
    Age : 43
    Ort : Katrineholm

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  Flychten mån mar 28, 2011 9:19 pm

    Ralph skrev:Micke du skrev att du tyckte att det var för lite fantasy eller nåt? Förstår inte vad du menar, utveckla??

    Det jag menar är att man antar att världen ska vara fantasy medans Henrik valt att lägga in mera "riktiga saker"

    exempel 1: Vi stormade in hos flera personer för att undersöka om de va medlemmar av HFF i tron att vi som "stadsvakter" hade rätt att göra sådant. Sedan får man veta att Henrik valt att ha det mer "nutid" i att man måste få en husransakans order för att få göra det.

    exempel 2: Vi stormar in i den demoninfikterade kyrkan med vapen dragna och hamnar i strid pga att vi hade dragna vapen i en kyrka.

    Det jag menar med mer "nutid" än fantasy i dessa två fallen är att för mig så i en fantasy värld är det helt okey att storma in i en kyrka med dragna vapen när den är demoninfikterad. Medans i "nutid" är det inte okey då man ska gå genom de korrekta lagliga vägarna.

    Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  Ralph mån mar 28, 2011 9:32 pm

    Flychten skrev:
    Ralph skrev:Micke du skrev att du tyckte att det var för lite fantasy eller nåt? Förstår inte vad du menar, utveckla??

    Det jag menar är att man antar att världen ska vara fantasy medans Henrik valt att lägga in mera "riktiga saker"

    exempel 1: Vi stormade in hos flera personer för att undersöka om de va medlemmar av HFF i tron att vi som "stadsvakter" hade rätt att göra sådant. Sedan får man veta att Henrik valt att ha det mer "nutid" i att man måste få en husransakans order för att få göra det.

    exempel 2: Vi stormar in i den demoninfikterade kyrkan med vapen dragna och hamnar i strid pga att vi hade dragna vapen i en kyrka.

    Det jag menar med mer "nutid" än fantasy i dessa två fallen är att för mig så i en fantasy värld är det helt okey att storma in i en kyrka med dragna vapen när den är demoninfikterad. Medans i "nutid" är det inte okey då man ska gå genom de korrekta lagliga vägarna.

    Hoppas ni förstår vad jag menar.

    jaa nu vart det tydligare!! Smile
    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  Vindmusen mån mar 28, 2011 9:45 pm

    Ok, jag förstår nu också vad du menar Bickael..
    Men jag delar inte din uppfattning om rättsamhället på medeltiden. Nog för att man kom undan med mycket men det gällde i regel att man hade rang, eller annan legitimitet. I första fallet var huvudsakliga anledningen att faktiskt förvilla er och låta NPC:n fly. I andra situationen var dessa hederliga och plikttrogna vakter lika misstänksamma emot er. Dessutom har kyrkan varit i såväl vår värld som min en helig plats där man kunde gömma sig och erhålla asyl! Ingen kan eller skall i alla fall gå in med vapen, såvida det inte är sanktionerat av Kyrkan själv.
    Men men..
    Twisted Evil
    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Återkoppling 25-26e mars Empty Analys

    Inlägg  Vindmusen mån mar 28, 2011 9:53 pm

    Men om jag förstått det än så länge så är gruppen intresserade av en lättare svårighetsgrad, vilket jag tolkar som att det kanske skall vara tydligare för er vart ni faktiskt skall ta vägen!? Det handlar med andra ord inte så mycket om striderna utan mer om enklare ledtrådar...
    Sen önskar ni högre utdelning på skill checks, som kan vara användbart. Detta kan jag med fördel tolka som synonymt med enklare ledtrådar..?

    Alex:
    Angående intimidate så är jag väl införstådd med dess verksamhet, men dreadful wrath innebär väl ändå inte att folk flyr dig? Färdigheten spelas väl ändå en hel del på att de får -2 i sina attacker med mera. Samt att de inte är lika intresserade av att anfalla ifall du använder den innan striden...
    Du har som du säger aldrig använt vad jag kan erinra diplomacy, vilket kanske hade varit användbart i kyrkan...
    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  lurräven mån mar 28, 2011 9:56 pm

    Visst är det svårt att undvika att folk är trött. Lösning: folk får typ... sova. Näe, men ha så pass bra framförhållning i planeringen så att vi maximerar chanserna att folk är så pigga som möjligt!

    Kändes som Alex var med och spelade ungefär halva tiden, det kanske inte berodde på att vi var hos er men...

    Jag köper att Sense Motive eller något annat för den delen är auto-win, men man vill ha något. Känslan jag fick vara att när systrarna väl överföll oss på vägen hade vi ingen chans att veta att de var demoner. Det är tråkigt att bli så lurad utan att få "chansen" att upptäcka de. OK, de är superdemoner som inte kan bli upptäckta, men vart är det intressant för oss som spelare?

    När vi ändå är inne på skills, ibland känns mina knowledges sådär. Det är mycket som är främmande för min karaktär, trots att hans knowledges säger att han är universitetsprofessor inom många områden.

    Såsom du skriver Henrik, så känns det som att striderna är något slags straff för våra misstag.

    Sociala färdigheter, ex:

    Jesper kommer in i en kyrka och några vakter börjar bråka för att han har ett draget svärd. Jesper säger då "Under rådande krissituation finner jag det lämpligt att en av Sidurs krigare, likt er själva, försvarar denna heliga plats", han backar upp det han sagt med ett Diplomacyslag på 15, kanske tillräckligt för att vakterna tankfullt nickar och sedan ber om hans namn och göromål i kyrkan.

    Gustav kommer in i en kyrka och några vakter börjar bråka för att han har ett draget svärd. Snabbt säger Gustav, "Ert befäl och Abbedissan har redan givit mig tillstånd att bära detta svärd öppet, inget ni behöver bry er om." Hans Bluffslag på 20 är fullt tillräckligt mot deras Sense Motive slag på 17 (som modifierats med +2 pga. Gustavs tvivelaktiga karaktär).

    Alex kommer in i en kyrka och några vakter börjar bråka för att han har ett draget svärd. Alex ryter till och stirrar ner vakterna, Intimidate 20 får de att skida sina svärd och med respekt i rösten fråga vad som står på.

    Micke kommer in i en kyrka och några vakter börjar bråka för att han har en blottad yxa. Micke har karisma 6 och slår därför ihjäl vakterna Smile

    Det känns som om de sociala färdigheterna har glömts bort. Kanske ett par timmar av våra förhör kunde ha skett med Gather Information istället, kanske sociala färdigheter kan vara en möjlighet att rätta till verbala felsteg eller släta över etikettsbrott.

    Svårt att uttrycka det man vill säga i skrift kanske. Överlag tycker jag det är jätteskoj att spela.


    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Återkoppling 25-26e mars Empty Blurg...

    Inlägg  Vindmusen mån mar 28, 2011 10:23 pm

    Tycker att du exemplifiera de sociala färdigheterna på ett mycket bra sätt. För min del krävs det främst att ni faktiskt åberopar era färdigheter. Jag känner inte till och önskar inte känna till allt vad era karaktärer kan och inte kan. Så min önskan är att ni i en given situation talar om för mig ifall ni vill använda er utav en färdighet som er karaktär behärskar. Detta kan då utöver ert eget rollspelande få effekt, precis som G ger vissa exempel på. Till exemepel att Alex hade använt sig utav Diplomacy i kyrkan, vilket då hade kunnat få en helt annan utgång. Ifall man inte åberopar sina färdigheter så baserar jag min respons på ert rollspelande... Rätta mig ifall ni tycker detta är fel! Men på¨det sättet avgör jag min respons.

    Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så låg informationen inte huvudsakligen i samtal eller sense motive mot demonerna. Det intressanta för er torde därför ha varit att ta reda på de olika pusselbitarna och därmed lägga ihop ett och ett. Personligen tyckte jag inte att era samtal med demonerna var bortkastade eftersom man ändå kunde utifrån dessa samtal få reda på saker angående pusselbitarna. Ifall ni hade slagit ett gather information, så hade ni i och för sig kanske effektiviserat era förhör genom att ni fick basal information om systrarna (utseende och verksamhetsområde), men inte så mycket mer...

    De sociala färdigheterna kan definitivt användas för att släta ut felsteg, men jag har inte den insynen att jag vet ifall ni faktiskt kan det eller ej. Jag ber er åberopa detta så att vi kan beakta det. Knowledges slagen, kan vi med fördel diskutera framöver. Jag kan nog erkänna att jag inte är helt hundra på vad alla innebär i den frågan. Men när det gäller Cenei och demoner har jag medvetet valt att inte ge dig särskilt mycket information eftersom jag anser det vara utanför Hiluriansk kunskapsområde.

    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  lurräven mån mar 28, 2011 10:41 pm

    Låter vettigt överlag.

    Två saker. Påpeka gärna själv som SL när ett slag kan vara relevant. Om jag ljuger och inte säger att jag ljuger, slipper jag slå Bluff då? Razz

    Förstår vad du menar med samtalen. Men som spelare kändes de 4h(?) rätt fruktlösa. Men kanske även berodde på att jag mer eller mindre snackade mig igenom de helt själv. Tog så mycket tid som inte Alex alls ville vara delaktig i heller. Ett högt Gather Info-slag kanske kunde sållat ut de viktigaste systrarna att prata med, men men, ska inte haka upp mig mera än nödvändigt på det!

    Ska snart posta lite jag skrivit om min karaktär och hans förändring iochmed blodsritual!
    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  Vindmusen mån mar 28, 2011 10:51 pm

    Självklart kommer jag att påpeka när jag anser ett slag relevant. Där har vi Knowledge slagen som mycket tydliga exempel. Men även så klart när jag vet att ni ljuger. Helt klart vettigt!
    Tror jag förstår vad du menar med Gather information slagen och kan absolut hålla med om att ni då skulle kunna få information, som kanske gjorde att ni valde specifika systrar istället för alla. Samtidigt vill jag inte ta ifrån er möjligheten att tala med alla... om ni så önskar. Jag vet ju aldrig vad ni faktiskt tänker nämna eller ta upp.

    Tror vi kan snacka lite innan nästa spelomgång om de skills som finns, så att vi är på det klara med det i gruppen.

    Bra bra... Ser fram emot Blood Mage Arius!

    Sponsored content


    Återkoppling 25-26e mars Empty Sv: Återkoppling 25-26e mars

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: fre apr 26, 2024 2:28 pm