Tirion's Dagbok
18 AprilIdag anlände en ny karavan till staden. Jag försökte sälja lite av det läder jag samlat på mig men fick veta att karavamem mest handlade med metaller. Lätt besviken begav jag mig ut till skogen för att sätta ut mina fällor och se om jag kunde få tag på den där rådjuret som gäkat mig.
19 AprilSerana kom på ett av hennes nu allt mer vanliga besök. Jag trivs i hennes sällskap och lär mig mycket av henne. Mina försök till uppvaktande har inte direkt gått bra då hon inte verkar vara intresserad av materielating. Hon stannade hemma hos mig och lovade fortsätta undervisningen imorgon.
20 AprilJag och Serana begav oss ut i skogen för att sätta mina fällor sedan tillbringade vi resten av dagen med stuider. Jag har alltid varit stolt över mina vildmarksfärdigheter och den kunskap min far givit mig över skogen men jag har nu insett att jag inte vet vidare mycket om man jämför med Serana.
21 AprilSerana begav sig på morgonen hemmåt men lovade att återvända inom en snar framtid.
Jag begav mig in till staden och fick reda på att ingen karakvan har anlänt på flera dagar, det är lite oroande. Jag använde resten av dagen till att städa lite vid stugan och ta hand om de djur jag fångat.
På kvällen ville Snövinge prata med mig och Niham. Han föreslog att vi skulle bli bättre vänner med en Ebon, en av de yngre prästerna som bor i templet.
22 AprilIdag hände det så mycket att jag inte ens kommer ihåg vilken ordning allt hände i. Under natten drömde jag iallfall.
Zoria besökte mig för första gången i min dröm, hon kom i sin naturliga form av som en Kentaur. Hon bekräftade det prästen Snövinge sagt och uppmanade mig att lära mig så mycket som möjlit från Serana.
Efter att ha ätit begav jag mig iväg för att träffa Niham och Ebon. Mina första försök att få Ebon att öppna upp sig misslyckades totalt när jag försökte få han att prata med Blomsterflickan på torget. Jag försökte flertallet gånger under dagen att få Ebon att prata med folk men utan vidare framgång.
Vattnet va förgiftat och Vattenansvariga fördes akut till sjukstugan. Undersökningar leder oss till Tavelmålarskan Calista som sålt den jade sten som förgiftat vattnet i staden. Niham verkar som förshäxad och vägrar inse att Calista kan vara en skurk. Vi försöker göra ett besök hos henne men blir attackerade och väljer att undersöka de stulna korna istället.
Storbonde Johan Bonde satte upp en lapp om att hans kor blev stulna under nätterna. Vi undersöker hans hage och inser att något har haft sönder hans staket flera nätter i rad utan att lämna några andra spår. På natten hittar vi spår från någon stor varelse som traskat in i skogen med en ko. Vi följer spåren men Niham och Ebon blir rädda när vi stötter på skogens Vargar.
Röd eld ute på häxön.
Gudasten från himlen.
Sara en flicka jag sänt för att hämta Stadansvarige försvan spårlöst
April 23Direkt på morgonen beger vi oss ut i skogen för att undersöka vad det är som stjäl Johans kor. Vi spårar ner varelsen till dess läger och ser till våran fasa att det är ett Stentroll som desutom fångar Sara. Jag skjuter ihjälp trollet med lite hjälp av Niham och Ebon som distraherar den lite.
Mord i stan. En främling hittas mördad, hans öron är bortskurna.
En Gam kommer flygandes söderifrån. Eftersom den absolut inte hör hemma här så skjuter jag den genast. Ebon är inte sen utan får en mordisk släng han också och får till ett riktigt turskott. Vi sänker Gamen som sedan i jorden skriver hjälp innan den dör.
Främlingar är kvar i stan från senaste karavanen. Antonius som mest dricker öl på Rosa grisen samt 4 andra mystiska individer vilka sägs husera på Svarta Ankan.
På häxön möter vi äckliga spottande spindlar, efter att ha besegrat dem så kommer de fyra mystiska främlingarna och talar med oss en stund. De ger oss lite varningar och sen försvinner dem.
Ute på Häxön träffade vi också på en magiker som har glömt sitt namn men väljer att kalla sig Oliver. Han har levt där väldigt väldigt länge och vaktat något. Han vägrade öppna dörren till det han vaktade men betalade bra för att vi skulle ta med honom in till stan. Dörrarna var förseglade och det var konstiga matematisk skrift på ena samt geometriska figurer på den andra.
April 24Antonius en främling med gift i väskan som hållit på med allehanda satyg lyckas fly innan staden inser vilken skurk han är. Vi fick även tag på bevis att det var han som stal gudastenen.
Våran väg från kungsvägen va blockerad. Alver hade dödat vakterna vid kungsvägen och tagit deras plats. Vind en av främlingarna hjälpte oss nedgöra alverna. Det va även han som dödade främlingen som hittades mördad i stan. Även den främligen va en alv.
April 25Fest! Till våran (Jag, Niham och Ebon) ära arrangerades det en fest i staden. Vi fick stadens nyckel och till och med borgmästaren närvarade.