foxorder

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
foxorder

Detta är vår spelgrupp, det finns många spelgrupper men vår är bara vår!


5 posters

    Ralpherron the World

    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Ralpherron the World

    Inlägg  Ralph fre apr 01, 2011 9:36 pm

    Övergripande info om världen:

    Religion: Alla människor vilka är den dominerande rasen i tillber samma gudom. Gudarnas herre är skaparen och har 8 gudar under sig med olika ansvarsområden. När ni föreställer er religionen i det här landet, tänk er den grekiska mytologin. Alla tillber gudarna och folket lyssnar på prästernas råd. Varje stor ledare har en rådgivare från nån av gudarna men kyrkan har ingen lagenlig makt. Gudarna i den här världen är ökända för att ha känslor precis som människor och beblandar sig relativt ofta i er värld. Gudarna kan ta många olika skepnader men det står klart att det finns alldeles för många historier och berättelser om hur gudarna ”vägleder” människorna för att det skulle vara osanning.

    Ralpherons gudar:

    1. – Thevos: Gudarnas konung, guden av solen och livet, ses som skaparen. Den enda guden som inte lägger sig i människornas öden. Människan får komma tillbaka till Thevos egna rike efter sin död i väntan på nästa liv. Hans symbol är en jordglob omfattad av en cirkel.

    2. – Heseius: Havets, vattnets och vindarnas gud samt de vingburna varelsernas gud. Heseius vill att människan ska respektera havet och uppskatta vattnet som har kraften att spira liv. Hans symbol är en stor våg.

    3. – Palseus: Underjordens gud, samt ansvarig för den tid som är mellan liv och död. Är också guden av alla varelser som bor i underjorden. Enligt legenderna finns det många hemska demoner och monster där nere som alla är hans barn. Palseus dömer människorna vid deras död. Beroende på domen får människan stanna olika länge i underjorden bland de väsen som finns där. Hans symbol är en mörk grottöppning där man skymtar två lysande blå ögon.

    4. – Diodorus: Kunskapens, vishetens och tidens gudinna. Diodorus är ökänd för att stiga ner på jorden med syfte att upplysa oupplysta/naiva människor. Diodorus symbol är en uggla med utsträckta vingar, ibland sittandes på en bok, ibland på ett timglas.

    5. – Lykreon: Ljusets, stjärnornas, månens och eldens gud. Lykreon tyckte att himlen var för mörk efter skapelsen och fick tillåtelse av Thevos att göra den ljusare. Lykreon skapade då alla stjärnorna men kunde inte få nog utan skapade också månen för att spegla solens ljus på natten. Lykreons symbol är en stjärna som ibland brinner.

    6. – Zoria: Jaktens och skogens gudinna. Även ansvarig för skogens alla varelser. Zoria är den gud som vandrar jorden mest av gudarna. Hon tar ofta skepnaden av stora djur. Zoria avbildas ibland som en blandning av djur och människa men hennes symbol är ett grönt taggigt löv.

    7. – Xenes: Krigets, jordens och bergets gud. Xenes älskar ädelstenar och det sägs att han är beskyddaren av dvärgarna som bor djupt i hans berg. Hans symbol är en sköld i sten.

    8. – Emis: Kärlekens, fruktbarhetens och skönhetens gudinna. Emis sägs titta ner från månen evigt spanandes efter ny skönhet. Ofta fastnar hon dock för sin egen spegelbild i havet. Hennes symbol är en vacker naken kvinna.

    9. – Akeis: Vinets, njutningens, skördens, musikens och turens gudinna. Akeis vandrar på jorden för att sprida glädje och fest. Akeis höjdpunkt på året är skördefesten då hon får människan att släppa alla hämningar. Hennes symbol är tre ax av vete (toppen på veteväxten).


    Värld: Tänk dig Dnd världen som utgångspunkt. Sänk sedan förekommandet av magi och magiska varelser. Det är antikens dagar, det finns magi, magiska vapen och det finns drakar och annat men de är mer sällan förekommande än i dnd bland annat på grund av ett långt krig som nyligen varit. Dvärgar och Alver bor i sina egna städer. Alver i skogarna och dvärgar i bergen. Kommer det in en grupp dvärgar i en medelstor stad är det åtminstone månadens händelse i den staden. I Ländernas huvudstäder finns det lite mytiska varelser men där har ni aldrig varit . Gällande magi så kommer den från gudarna. Magiska föremål kan dock endast skapas av ”gudastenar”. Som sällsynt faller från himlen (asteroider, meteoriter). När detta sker strömmar lycksökare från alla möjliga håll till platsen för att slåss om de åtråvärda och nästintill ovärderliga stenarna. Magiska föremål är mytomspunna och varje föremål har en historia. Men det märker ni om ni kommer i kontakt med några…

    Historia: Ni bor i mitten av världen (tycker ni i alla fall) och er kontinent är uppdelad i fyra länder. Dessa länder har varit i krig med varandra under nästan 100 år. För strax över 100 år sedan var hela kontinenten enad och hade varit det i många generationer. Den sista kungen hade 5 söner, 4 av dem tog varsitt herresäte och stred om makten över kontinenten. Kriget härjade som sagt i nästan 100 år och generationerna innan er har haft det tufft. Era fäder har antagligen varit soldater/vakter nån gång och era mödrar har antagligen fått hjälpa kungens arméer med matlagning, tvätt och dylikt eller kanske var också dem soldater ett tag? För två år sedan blev det officiellt fred i ert land. Skatterna som låg på hälften av allt som intjänades har nu sänkts till en tiondel och folk är därför mycket rikare än vad som har varit standard. Det är lätt att tjäna pengar och det finns jobb överallt. Dagarna av gräs i soppan och bark i brädet är nu äntligen över! Anledningen till att ni har fått så låga skatter är lite oklar med tanke på att kungens krigskassa borde ha varit tom för länge sedan. Ryktet går dock på tavernorna att kungen har hittat den största ”gudastenen” någonsin och sålt för ofantliga summor. Er blomstrande ekonomi har gjort att det har börjat strömma flyktingar till ert land. Det sker fortfarande en del räder vid gränserna men eftersom ni bor i mitten av landet så är ni relativt säkra. Märk väl dock att för bara ett par år sedan vågade inte vanligt folk gå ut när det var mörkt. Det är först nu föräldrar vågar släppa sina barn med blicken och folk vågar resa ensamma. Brottsligheten är dock fortfarande högre än i ett fredligt land och är man inte klipsk lär man bli rånad eller lurad. Helt säkert är det inte på landsbygden också för den anledning att det finns mycket desertörer som styrker runt som banditer…

    Jag kommer också eftersträva att inbjuda er till en mer sagolik kampanj än vad ni är vana vid. Fram tills när vi börjar har ni antagligen inte stött på något övernaturligt vad ni vet. Ni har antagligen inte ens sett en magiker. Än mindre en alv eller en enhörning.


    Senast ändrad av Ralph den tis maj 03, 2011 10:26 pm, ändrad totalt 3 gånger
    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  lurräven fre apr 01, 2011 9:44 pm

    Min karaktär är en av dessa som lurar en om man inte är klipsk nog!
    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Ralph fre apr 01, 2011 10:46 pm

    lurräven skrev:Min karaktär är en av dessa som lurar en om man inte är klipsk nog!

    Vem skulle du först lura/råna i gruppen?
    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Ralpherron the World Empty Lura?

    Inlägg  Vindmusen lör apr 02, 2011 7:13 pm

    Jag lurar SL!?

    PS: Hur får man häftiga stjärnor på forumet? ÄR det en hemlig klubb?
    Flychten
    Flychten


    Antal inlägg : 33
    Join date : 11-03-16
    Age : 43
    Ort : Katrineholm

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Flychten lör apr 02, 2011 11:47 pm

    En fråga jag har: Kommer man kunna spela i kampanjen med en karaktär som inte kan slåss alls Question
    Om svaret på frågan ovan är Ja! så säger jag "Nej tack"

    Skämt å sido så undrar jag lite hur mycket strid det kan tänkas bli. Som det ser ut på de beskrivningar folk gett över sina tilltänka karaktärer så verkar det inte vara jätte stridsmongon direkt så då kan man ju anta att kampanjen kommer ledas mer åt det sociala hållet, sist jag spelade i en sådan grupp så va det slagsmål hela tiden och vill bara veta om det kommer bli så nu med Smile

    har för övrigt inga stjärnor jag heller
    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  lurräven lör apr 02, 2011 11:55 pm

    Flychten skrev:En fråga jag har: Kommer man kunna spela i kampanjen med en karaktär som inte kan slåss alls Question
    Om svaret på frågan ovan är Ja! så säger jag "Nej tack"

    Skämt å sido så undrar jag lite hur mycket strid det kan tänkas bli. Som det ser ut på de beskrivningar folk gett över sina tilltänka karaktärer så verkar det inte vara jätte stridsmongon direkt så då kan man ju anta att kampanjen kommer ledas mer åt det sociala hållet, sist jag spelade i en sådan grupp så va det slagsmål hela tiden och vill bara veta om det kommer bli så nu med Smile

    har för övrigt inga stjärnor jag heller

    Förtjänar du stjärnor? Razz

    På Alex verkar det inte Almbergsvårt på den sociala fronten. Spela det du vill spela, resten löser sig!




    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Ralph sön apr 03, 2011 11:01 am

    lurräven skrev:
    Flychten skrev:En fråga jag har: Kommer man kunna spela i kampanjen med en karaktär som inte kan slåss alls Question
    Om svaret på frågan ovan är Ja! så säger jag "Nej tack"

    Skämt å sido så undrar jag lite hur mycket strid det kan tänkas bli. Som det ser ut på de beskrivningar folk gett över sina tilltänka karaktärer så verkar det inte vara jätte stridsmongon direkt så då kan man ju anta att kampanjen kommer ledas mer åt det sociala hållet, sist jag spelade i en sådan grupp så va det slagsmål hela tiden och vill bara veta om det kommer bli så nu med Smile

    har för övrigt inga stjärnor jag heller

    Förtjänar du stjärnor? Razz

    På Alex verkar det inte Almbergsvårt på den sociala fronten. Spela det du vill spela, resten löser sig!






    Det stämmer bra, försöker undvika almbergs tolkningar. Spela vad ni vill. Det går alltid att lösa saker och ting. Däremot kanske ni måste vara innovativa när ni ställs inför en väpnad konflikt. Det tar vi när det kommer ....tjo
    Lehtinen
    Lehtinen


    Antal inlägg : 53
    Join date : 11-03-15
    Age : 37
    Ort : K-town

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Lehtinen tor apr 28, 2011 7:36 pm

    Hallo

    Har Alex nedskrivet vad alla gudar står för och vad dom heter? skulle va ganska bra att har som cleric Very Happy
    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Ralph tis maj 03, 2011 6:57 pm

    Lehtinen skrev:Hallo

    Har Alex nedskrivet vad alla gudar står för och vad dom heter? skulle va ganska bra att har som cleric Very Happy

    Kommer !!
    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  lurräven tis maj 03, 2011 7:01 pm

    Ralph skrev:
    Lehtinen skrev:Hallo

    Har Alex nedskrivet vad alla gudar står för och vad dom heter? skulle va ganska bra att har som cleric Very Happy

    Kommer !!

    HAHA!

    Gief kentaurgudinna då!
    Lehtinen
    Lehtinen


    Antal inlägg : 53
    Join date : 11-03-15
    Age : 37
    Ort : K-town

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Lehtinen tis maj 03, 2011 7:37 pm

    YEAH!

    Längtar redan med stora förhoppningar på coola namn på coola gudar Very Happy
    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Ralph tis maj 03, 2011 10:27 pm

    Lehtinen skrev:YEAH!

    Längtar redan med stora förhoppningar på coola namn på coola gudar Very Happy

    Nu finns det lite info om gudarna !

    Se första inlägget
    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  lurräven tis maj 03, 2011 11:45 pm

    Ralph skrev:
    Lehtinen skrev:YEAH!

    Längtar redan med stora förhoppningar på coola namn på coola gudar Very Happy

    Nu finns det lite info om gudarna !

    Se första inlägget

    STARK! Jag vill ha info om legender/myter om vackra möer!

    Sponsored content


    Ralpherron the World Empty Sv: Ralpherron the World

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: tor maj 16, 2024 7:29 am