foxorder

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
foxorder

Detta är vår spelgrupp, det finns många spelgrupper men vår är bara vår!


3 posters

    Förbättring

    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Förbättring Empty Förbättring

    Inlägg  Vindmusen lör apr 09, 2011 7:58 pm

    Jag har en fundering angående spelandet. Som ni säkerligen vet är jag inte särskilt förtjust i D&D:s strider. mer specifikt rutnät med mera. Jag har därför vissa idéer och förslag för förbättring och jag önskar även höra era funderingar på hur man kan göra striderna mer levande. Just nu känns de mest som statiska hinder, som bara behöver några tärningsslag, varvid det är klart och vi kan gå vidare. Jag önskar alltså mer liv och mer coola saker, från både er och mina SLP.

    En sak som jag skulle vilja önska är att man kanske tar en mening eller två för att beskriva sin karaktärs status. Exempelvis så kan det gå väldigt fort fram med hur mycket HP man faktiskt har kvar. Att Luden har 50hp(?) och alla ser honom som den friskaste barbaren i staden, jämfört med att Luden har 10 hp och helt säkert är skadad, borde spela roll! Även i strider! Väljer fienderna den som är mest skadad? eller tror de att han antagligen kommer gå ner strax och man kan därför välja ett annat mål? eller kanske öppnas andra möjligheter ifall hela gruppen ser helt nedgångna ut? kanske motparterna kan förhandla? ingen vill ju dö så att säga!?

    Med detta sagt skulle jag alltså önska att man kanske ökar inlevelsen även vid strider, G:s lysande rollspelande när han blev paranoid kanske man även kan få in i striderna? Det handlar alltså inte bara om tärningarna i striden utan även om lite spelande. Min egen förhoppning ifall vi skulle lyckas få in sådana aspekter är att det höjer kvalitén och spelnöjet även under stridens gång. Bara för att en magiker har mer spelrum över hur den aktuella magin skall se ut hindrar inte en krigare från att "trots det svidande hugget i benet så tar jag ett nytt tag om min blodiga yxa och måttar ett högt hugg i orchens svärdsarm Bicke slår en 1), men jag har mördat alltför många av hans hejdukar och blodet gör att mitt grepp slinter och jag kan endast bistert konstatera att denna orch får några extra sekunder i livet.

    Vad tror mina spelare? Är detta meningslöst, är det för pretentiöst? Har ni egna funderingar?

    /Vindmus Power!
    Ralph
    Ralph
    Ralfaeron
    Ralfaeron


    Antal inlägg : 60
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Förbättring Empty Sv: Förbättring

    Inlägg  Ralph mån apr 11, 2011 10:29 am

    Vindmusen skrev:Jag har en fundering angående spelandet. Som ni säkerligen vet är jag inte särskilt förtjust i D&D:s strider. mer specifikt rutnät med mera. Jag har därför vissa idéer och förslag för förbättring och jag önskar även höra era funderingar på hur man kan göra striderna mer levande. Just nu känns de mest som statiska hinder, som bara behöver några tärningsslag, varvid det är klart och vi kan gå vidare. Jag önskar alltså mer liv och mer coola saker, från både er och mina SLP.

    En sak som jag skulle vilja önska är att man kanske tar en mening eller två för att beskriva sin karaktärs status. Exempelvis så kan det gå väldigt fort fram med hur mycket HP man faktiskt har kvar. Att Luden har 50hp(?) och alla ser honom som den friskaste barbaren i staden, jämfört med att Luden har 10 hp och helt säkert är skadad, borde spela roll! Även i strider! Väljer fienderna den som är mest skadad? eller tror de att han antagligen kommer gå ner strax och man kan därför välja ett annat mål? eller kanske öppnas andra möjligheter ifall hela gruppen ser helt nedgångna ut? kanske motparterna kan förhandla? ingen vill ju dö så att säga!?

    Med detta sagt skulle jag alltså önska att man kanske ökar inlevelsen även vid strider, G:s lysande rollspelande när han blev paranoid kanske man även kan få in i striderna? Det handlar alltså inte bara om tärningarna i striden utan även om lite spelande. Min egen förhoppning ifall vi skulle lyckas få in sådana aspekter är att det höjer kvalitén och spelnöjet även under stridens gång. Bara för att en magiker har mer spelrum över hur den aktuella magin skall se ut hindrar inte en krigare från att "trots det svidande hugget i benet så tar jag ett nytt tag om min blodiga yxa och måttar ett högt hugg i orchens svärdsarm Bicke slår en 1), men jag har mördat alltför många av hans hejdukar och blodet gör att mitt grepp slinter och jag kan endast bistert konstatera att denna orch får några extra sekunder i livet.

    Vad tror mina spelare? Är detta meningslöst, är det för pretentiöst? Har ni egna funderingar?

    /Vindmus Power!

    Bra initiativ!

    Jag håller med om det du säger. Som folk kanske har märkt tycker jag att det är lite fånigt att alltid flanka och göra det bästa speltekniska på rutnätet. Jag gillar mer att göra det som känns rätt och barbariskt! Min karaktär har iofs varit nära att stryka med på grund av detta Smile. Jag är up for the task! Saknar samma från SL, mer coola beskrivningar. Alla fiender behöver inte slåss likadant!!!! Vet att du har brist på tid och sådär men ett klassiskt förslag för att göra strider lite mer spännande är ju att slänga in lite oväntade grejer. Kanske sitter det bågskyttar i trädtopparna som sniprar ner Jesper! Eller kanske har fienderna två vargar som dom bussar på Bickes åsna vilket leder till att han blir nertrampad. Eller kanske kommer det mörka män med blåsrör fula med giftpilar som de pepprar gustav med... Mina förslag är kanske lite överdrivna men tveaks som gör att man måste tänka lite och inte bara anfalla närmaste fiende uppmuntras! Get my point?

    Till beskrivningar, absolut! Jag vouchar för att göra mitt bästa att beskriva hur jag vrålar Vintervargens kyliga namn samtidigt som jag spetsar erlaka tempelriddarkvinnor på led! Och för att Sl ska få bättre överblick kan jag väl tänka mig att beskriva att Luden ibland ser lite skadad ut... Oftast då bara coola sår. Typ ett jack vid tiningen som får blodet att sakta droppa ner från ansiktet.

    Vindmusen
    Vindmusen


    Antal inlägg : 57
    Join date : 11-03-16

    Förbättring Empty Sv: Förbättring

    Inlägg  Vindmusen mån apr 11, 2011 12:33 pm

    Låter som en bra idé. Jag instämmer att mina strider inte direkt är de mest inspirerade! Det har antagligen med att jag hela tiden bollar uppsats mot nöjen. Så fort jag fått in den kanske jag har mer tid till att göra bättre äventyr och strider.

    Det skall bli intressant att se i alla fall.
    lurräven
    lurräven
    Rävmästare!
    Rävmästare!


    Antal inlägg : 131
    Join date : 11-03-15
    Age : 37

    Förbättring Empty Sv: Förbättring

    Inlägg  lurräven tis apr 12, 2011 8:25 pm

    Du kan ju också göra så att när Alex väl chargear sina 60ft (alla vet ju att hans breastplate är så jävla special så den inte sänker hans speed till 20ft) så dödar han ingen, blir omringad för att sedan gå ner... wait a second, det händer ju redan! Laughing

    Har inget emot något som sagts och uppmuntrar gärna till mera beskrivande rp-strider. Med det sagt så tycker jag fortfarande att battle map är viktigt och rentav nödvändigt för att spela DnD. Manipulerandet av battle mapen, flanking och clever use of AoOs är ju vad gör oss till hjältar jämte random henchmen som bara vet hur man chargear eller anfaller.

    Sponsored content


    Förbättring Empty Sv: Förbättring

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: ons maj 15, 2024 8:05 am